البرز یدک البرز یدک
بیمه خودرو
خودروچی

مقایسه برلیانس H220 و پژو 206 تیپ 5

مقایسه برلیانس H220 و پژو 206 تیپ 5

کلاس هاچ بک های شهری در ایران با خودروهایی چون رنو 5 و پراید هاچ بک رونق پیدا کرد. در سال های بعد، برند پژو توانست با خانواده 206 و 207، قله موفقیت در این سگمنت را فتح کند. در سال های اخیر هم که خودروهای جدیدی همچون رنو ساندرو و مدل های چینی به بازار اضافه شده اند که تنور رقابت در این کلاس و سایر کلاس ها را داغ تر از گذشته کرده اند.

امروز با در دست داشتن بودجه ای در محدوده 100 میلیون تومان، دو انتخاب چینی و فرانسوی را در بازار هاچ بک های کلاس B پیش روی خود دارید. یک طرف میدان، نامی آشنا، پژو 206 تیپ 5، محبوب ترین تیپ 206 و از پر فروش ترین خودروهای تاریخ صنعت خودروسازی کشور قرار دارد. در آن طرف، فرزند تازه نفس برلیانس رو به روی او ایستاده است. H220 یک چشم بادامی کم تجربه به حساب می آید که اکنون در برابر هاچ بک گردن کلفت پژو در ایران قد علم کرده و به دنبال دیده شدن است.

طراحی ظاهری

بدیهی است که مقایسه طراحی دو خودرو با فاصله سنی نزدیک به دو دهه، هرگز امر منطقی و درستی نیست. اما با توجه به شرایط خاص بازار خودرو کشورمان، ناگزیر به مقایسه خودروهایی هستیم که با وجود تفاوت های بسیار، در یک محدوده قیمتی جای می گیرند. پژو 206 از زبان طراحی دهه نودی پژو بهره می برد. دوران پر افتخار این برند فرانسوی که حاصل آن، شاهکار هایی به یاد ماندنی همچون 206 و 406 بودند.

پژو 206 تیپ 5

چه در ایران و چه هر جای دنیا، هیچ کس را نمی توان پیدا کرد که 206 را خودرویی زشت بنامد. این خودرو در بدو ورود به دلیل برخورداری از چراغ هایی کشیده، به پژوی چشم گربه ای در نزد مردم شهره بود. اما برلیانس از این لحاظ در نقطه مقابل 206 قرار دارد. واکنش افراد در ملاقات با H220 به دو حالت تقسیم می شود. عده ای آن را زشت و بد ترکیب می نامند و حاضر به خرید آن نیستند. اما گروه دیگری هم، طراحی ساختار شکن H220 را دوست دارند و به دنبال تجربه ای جدید هستند.

در نمای جلو، 206 از چراغ های کشیده با گرافیک کریستالی ساده برخوردار است که در ترکیب با شیب تند کاپوت، چهره ای تهاجمی و آیرودینامیک را به نمایش می گذارند. چراغ های برلیانس هم حالتی کشیده دارند اما فرم هندسی آنها چهار ضلعی است و همین موضوع در نگاه اول، اندکی زمان می برد تا چشم بیننده را به خود عادت دهد. جلو پنجره ساده و تک خط 206، در محل تلاقی سپر، کاپوت و چراغ ها شکل گرفته است. جلو پنجره برلیانس H220 از یک شبکه لانه زنبوری تشکیل شده است که لوگوی سازنده با یک فلاپ نقره ای T شکل در مرکز آن، خود نمایی می کند. سپر جمع و جور 206 به سبک خودروهای دهه نود میلادی، توسط یک زه فایبر گلاس محافظت می شود. سپر H220 هم با مه شکن های روی آن، در کمال سادگی طراحی شده است و نکته خاصی را در بر نمی گیرد.

پژو 206 تیپ 5

در نمای جانبی، استفاده زیاد پژو از فرم های هندسی منحنی شکل در المان ها و اجزای بدنه به چشم می آید. آینه های کناری، دستگیره درها، چراغ راهنمای گلگیر، زه کناری و حتی طرح قالپاق ها از همین فرم منحنی پیروی می کنند که این اتحاد و هماهنگی، نکته ای مثبت در طراحی به شمار می رود. در نمای جانبی H220، یک طراحی نوین از هاچ بکی امروزی را می توان مشاهده کرد. خطوط منطقی و حجم پردازی های حساب شده، جای هیچ گله و نقدی باقی نمی گذارند. تنها نقطه ضعف این بخش، فرم نامانوس آینه های کناری است که چندان چنگی به دل نمی زند.

برلیانس H220

ترکیب چهره 206 از نمای عقب آنچنان دوست داشتنی و دلنشین است که پژو این طرح را در نسل های بعدی این خودرو هم به عینه تکرار کرد. چراغ های عقب 206 و سپر عقب در هماهنگی کامل با اجزای طراحی نمای جلو هستند و این یکپارچگی ظاهری برای 206، امتیازی مثبت ارزیابی می شود. نمای عقب برلیانس H220 نیز به لطف استفاده از المان های مناسب با یک خودرو هاچ بک، ظاهری قابل هضم تر از نمونه سدان این خودرو را به نمایش گذاشته است. به خصوص فرم چراغ های عقب و درب پنجم H220 که سبک طراحی هاچ بک های ایتالیایی را به ذهن بیننده می آورد.

برلیانس H220

طراحی کابین

206 در زمان عرضه، از جمله خودروهایی بود که جذاب ترین طراحی داخلی را داشت. شاید این روزها کابین این خودرو نسبت به قبل، تکراری و کسل کننده شده باشد، اما هنوز هم طرحی قابل دفاع و چشم نواز دارد. فرم خاص طراحی دریچه های تهویه، نمایشگر چند منظوره قرار گرفته در بالای کنسول، کیلومتر شمار اسپرت و ساده، صندلی های در بر گیرنده و از همه مهمتر، ادامه استفاده از طرح های دایروی و منحنی در داخل کابین، جذابیتی دو چندان به فضای داخلی 206 داده اند. فرمان و دسته دنده هم طرحی به غایت ساده دارند، اما برای شما به اندازه کافی خوش دست و اسپرت هستند.  

پژو 206 تیپ 5

برلیانس در طراحی داخلی H220 تلاش کرده است تا مستقل عمل کند، اما همچنان شباهت هایی با دیگر برندها در آن به چشم می خورد. بر خلاف 206، دریچه های در ابعادی کوچک طراحی شده اند. بخش زیادی از داشبورد با یک قطعه تزئینی نقره ای رنگ پوشانده شده است. در دیگر قسمت ها هم پلاستیک های خشک مشکی به چشم می خورند. با وجود جدیدتر بودن برلیانس نسبت به پژو، اثری از نمایشگر لمسی در این خودرو به چشم نمی خورد و همچون 206، یک مانیتور TFT کوچک، تمام اطلاعات سیستم صوتی و تهویه را نمایش می دهد. طراحی فرمان به اصطلاح D شکل و صفحه کیلومتر H220، از جذابیت بیشتری نسبت به 206 برخوردار است.

برلیانس H220

کیفیت متریال مصرف شده در ساخت کابین هر دو خودرو تعریف چندانی ندارد. 206 به مروز زمان با بالا رفتن سابقه تولید در ایران، دچار افت کیفیت نسبی شده است. نقطه ضعف طراحی داخلی 206 نیز، استفاده زیاد از رنگ مشکی است که فضایی یکنواخت را برای سرنشینان ایجاد می کند. در آن طرف، پلاستیک های به کار رفته در داشبورد برلیانس هم کاملا خشک و معمولی اند. هر چند که استفاده از قطعات تزئینی نقره ای رنگ در H220، حس بهتری نسبت به فضای داخلی تمام سیاه 206 می دهد، اما کیفیت افتضاح این قطعات تزئینی، پس از مدتی همان حس خوب را هم از شما دریغ می کند.

برلیانس H220

امکانات رفاهی و ایمنی

پژو 206 تیپ 5، مجهز ترین نسخه از مدل های دنده ای این خودرو است. تهویه مطبوع اتوماتیک هوشمند با پنل دیجیتال، شیشه ها و آینه های برقی، چراغ مشایعت تا درب منزل، سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگو و 2 تیوتر، دماسنج هوای بیرون کابین و قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده شاید تنها امکانات رفاهی تیپ 5 باشند که بسیاری از آنها هم در دنیای امروز، به هیچ وجه یک آپشن لوکس محسوب نمی شوند! در بخش ایمنی هم می توان به وجود دو کیسه هوا و ترمز ABS+EBD دل خوش کرد. البته لازم به ذکر است که با تشدید تحریم ها، از برخی از امکانات پژو 206 و دیگر محصولات ایران خودرو کاسته شده است. در بخش رفاهی، سنسور های پارک عقب و در بخش ایمنی، ترمز های دیسکی عقب بعد از سالها از روی تیپ 5 برداشته شدند.

برلیانس H220

برلیانس تیپ بندی تجهیزات H220 را بر اساس نوع گیربکس نصب شده بر روی خودرو، تعیین کرده است. به گونه ای که مدل های دنده دستی H220 از لحاظ تجهیزاتی، تفاوت خاصی با تیپ 5 ندارند. اما مدل های دنده اتوماتیک به سان روف، رینگ آلومینیومی و تهویه خودکار مجهز شده اند. از نظر ایمنی هم دو کیسه هوا و سیستم های حفاظتی ترمز را داریم و متاسفانه ترمزهای عقب در این خودرو هم از نوع کاسه ای هستند. بنابراین برلیانس H220 بر خلاف اکثر چینی های بازار در بخش امکانات، مزیت رقابتی نسبت به رقیب هم قیمت خود ندارد. افزون بر این موضوع، ایمنی این هاچ بک چینی هم توسط موسسات معتبر بین المللی آزمایش نشده است. در حالی که پژو 206 با 17 سال سن بیشتر از او، 4 ستاره ایمنی از سازمان اروپایی یورو انکپ دارد.

تجربه راندن

پژو 206 تیپ 5 سالهاست که با پیشرانه نام آشنای TU5 عرضه می شود. پیشرانه ای که با 1600 سی سی حجم، 105 اسب بخار قدرت تولید می کند. البته قدرت تیپ 5 های فرانسوی در حدود 3 اسب بخار بیشتر بود! اما از زمان داخلی سازی موتور TU5، با تغییرات جدید در ساختار این پیشرانه، توان تولیدی آن هم اندکی کاهش یافت. با این حال، تیپ 5 از سال های ابتدای عرضه در ایران تا به همین امروز، از سریع ترین خودروهای داخلی به شمار می رود. اما با وجود شتاب و چالاکی خوب، از لحاظ پایداری چندان قرص و محکم عمل نمی کند. از کنترل خارج شدن قسمت عقب خودرو در مانور های ناگهانی، از عمده نقاط ضعف خطرناک پژو 206 است. بنا به شایعاتی گفته می شود که در پژو 206 های فرانسوی، لایه ای از سرب در کف خودرو وجود داشته که به پایداری بیشتر خودرو کمک می کرده است.

پژو 206 تیپ 5

سواری 206 را می توان در میانه خودروهای موجود در بازار قرار داد. هر چند که از خانواده سمند و پژو خشک تر است، اما این خشکی آنقدر نیست که برای سرنشینان خودرو آزار دهنده باشد. مصرف سوخت در تیپ 5 موضوعی کاملا نسبی است. به گونه ای که در کاتالوگ های رسمی، عدد 6.6 لیتر برای سیکل ترکیبی آن اعلام می شود. این عدد در شرایط ایده آل و با استفاده از بنزین استاندارد حاصل می شود. اما شاید مهم ترین دلیل نارضایتی مالکان تیپ 5 از مصرف سوخت اتومبیلشان، سبک رانندگی خود آنها باشد. چرا که بالا نگه داشتن دور موتور و تعویض دنده نادرست، تاثیر زیادی در افزایش مصرف بنزین خودرو دارد.

پژو 206 تیپ 5

خانواده محصولات برلیانس در نزد مردم به خودروهایی تنبل و کم جان شناخته می شوند. این نظریه از آنجا ریشه می گیرد که عموم برلیانس های موجود در بازار را نسخه های اتوماتیک تشکیل می دهند. طبیعی است که یک گیربکس اتوماتیک در ترکیب با موتور 1500 سی سی، عملکرد چالاکی از خود به نمایش نمی گذارد. اما نمونه های دنده ای برلیانس های سری 200 و 300، آنقدر هم که فکر می کنید، شما را نا امید نمی کنند. به خصوص مدل دنده ای برلیانس های H230 و H220 که وزن پایین تری از سری 300 دارند. البته که هیچ گاه نباید انتظار شتاب یک پژو 206 تیپ 5 را از برلیانس H220 دنده ای داشته باشید.

برلیانس H220

برلیانس های سری 200 به گواه تجربه مالکان، سواری نرم و بی آزاری دارند. در خصوص هندلینگ و پایداری برلیانس H220 نظریه خاصی وجود ندارد. اما با توجه به 130 کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به 206، می توان ادعا کرد که اگر در بحث هندلینگ بهتر از پژو ظاهر نشود، بدتر هم نخواهد بود. مصرف سوخت برلیانس H220 از سوی پارس خودرو، 6.4 لیتر در سیکل ترکیبی عنوان شده است. قطعا دست یافتن به این عدد در مصارف روزانه، امری محال به نظر می آید. به خصوص اینکه بیشتر خودروهای چینی بعد از ورود به ایران، مصرف سوخت بسیار بالاتری از اعداد رسمی اعلام شده توسط سازنده را تجربه می کنند.

پژو 206 تیپ 5:

کلاس بدنه هاچ بک
ابعاد بدنه (mm) 3822*1652*1432
فاصله محوری (mm) 2445
تعداد سیلندر 4
حجم موتور (cc) 1587
تعداد سوپاپ 16
حداکثر قدرت (hp) 105
حداکثر گشتاور (n.m) 147
گیربکس دستی 5 سرعته
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه ای
نوع فرمان هیدرولیکی
وزن خالص (kg) 1054
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km) 6.6
ظرفیت باک (lit) 50

برلیانس H220 دنده ای:

کلاس بدنه هاچ بک
ابعاد بدنه (mm) 4170*1703*1482
فاصله محوری (mm) 2570
تعداد سیلندر 4
حجم موتور (cc) 1498
تعداد سوپاپ 16
حداکثر قدرت (hp) 103
حداکثر گشتاور (n.m) 138
گیربکس دستی 5 سرعته
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه ای
نوع فرمان الکتریکی
وزن خالص (kg) 1184
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km) 6.4
ظرفیت باک (lit) 42

پژو 206 تیپ 5:

نقاط مثبت: شتاب خوب – طراحی زیبا – بازار دست دوم پر رونق – قطعات یدکی فراوان
نقاط منفی: استهلاک بالا – ظاهر قدیمی – فضای کم سرنشینان عقب

برلیانس H220 دنده ای:

نقاط مثبت: ظاهر مدرن و جدید – جعبه فرمان برقی
نقاط منفی: کمبود قطعات یدکی – بازار دست دوم راکد – افت قیمت زیاد در مدل های کارکرده