البرز یدک البرز یدک
بیمه خودرو
خودروچی

مقایسه هیوندای سوناتا YF و کیا اپتیما TF

مقایسه هیوندای سوناتا YF و کیا اپتیما TF

کره ای ها سردمدار بازار خودروهای وارداتی ایران هستند. هیوندای و کیا سالهاست که بر این بخش از بازار سلطنت می کنند.

واردات گسترده به صورت شخصی و شرکتی، آپشن های رفاهی زیاد و طراحی های اغواگر و فریبنده، همه و همه دست به دست هم دادند تا این چشم بادامی های تازه کار، به محبوبیتی عجیب و غریب در بازار دست یابند. محبوبیت محصولات هیوندای و کیا حتی از ژاپنی های با سابقه ای همچون تویوتا، نیسان و میتسوبیشی هم در ایران بهتر می فروشند.

با توقف واردات خودرو، اگرچه تاج و تخت پادشاهی کره ها نیز خیلی زود برچیده شد، اما از اکنون تا سالهای آینده، همچنان هیوندای و کیا در صدر لیست خرید و فروش بازار خودروهای وارداتی هستند. از میان محصولات این دو برند هم، برخی خودروها بازار به مراتب گرم تری دارند. در کلاس سدان های متوسط، هیوندای سوناتا از اولین های بازار بود. بعدها برادر نا تنی او، اپتیما هم به گردونه رقابت افزوده شد. رقابت سوناتا و اپتیما در سالهای اخیر داغ تر شده است و در هر دوره، یکی از این دو در بازار فروش بر دیگری تسلط می یابد.

طراحی ظاهری

هیوندای سوناتا YF

سوناتا سالهاست که در مارکت خودرویی ایران حضور دارد. سوناتا اولین بار در نسل چهارم خود با کد NF به ایران آمد. پس از موفقیت NF در برابر تویوتا کمری و نیسان ماکسیما، نسل پنجم با کد YF به گمرکات کشور رسید. YF انقلابی نوین در طراحی های هیوندای به وجود آورد. ظاهر خودرو در مقایسه با اسلاف خویش، دگرگون شده بود. طراحی مدرن و متفاوت YF، این نسل را به موفق ترین سوناتای تاریخ در ایران و جهان بدل کرد. راحی YF با گذشت چند سال از عرضه آن و معرفی دو نسل جدید به بازار، همچنان جذاب و هیجان انگیز به نظر می رسد. چراغ های کشیده و بزرگ، خطوط تند و تیز که با رسیدن به دماغه خودرو به صورت آبشاری به پایین سر می خورند و جلو پنجره ای تمام کروم که بال های یک پرنده شکاری را تداعی می کنند، چهره ای آیرودینامیک و پویا را به نمایش می گذارند.

هیوندای سوناتا YF

در آخرین مدل های تولیدی YF، پروژکتورها به شکل دشنه ای در آمده اند که تناسب بهتری با ظاهر کلی خودرو دارند. در نمای کناری، هیوندای به معنای واقعی کلمه گل کاشته است! بدنه ای که در آن زمان به گفته بسیاری از کارشناسان، با الهام از مرسدس بنز CLS طراحی شده بود. پنجره های کوتاه، خطوط تیز و اغراق آمیز و فرم کوپه مانند بدنه در قسمت انتهایی، در نگاهی اجمالی، یک CLS کره ای را به نمایش گذاشته اند. خط شانه تیزی که از چراغ عقب به سمت جلو پایین می آید، قطعا مهم ترین المان طراحی جانبی YF است. طراحی جزئیاتی همچون رینگ ها و آینه ها نیز به خوبی با دیگر المان های ظاهری خودرو تناسب دارند.

هیوندای سوناتا YF

در نمای عقب، هیوندای به خوبی از پس رعایت تناسب طراحی نمای جلو و عقب برآمده است. چراغ ها فرمی کشیده دارند که از گرافیک زیبایی هم برخوردار اند. در مدل های جدید YF، لامپ های عقب با مدل نئون جایگزین شدند. فرم طراحی صندوق عقب و پیوستگی آن با شیشه عقب، ظاهری مشابه با سدان های فست بک را به سوناتا YF بخشیده است. بر روی سپر هم دو رفلکتور به چشم می خورد. جای خالی دو سر اگزوز در طرفین سپر عقب YF، کاملا خالی به نظر می آید. در مجموع طراحی این نسل از سوناتا را می توان خشن، هیجانی و ماجراجویانه دانست که در زمان عرضه به خوبی توانست نظر قشر بزرگی از خریداران پیر و جوان را به خود جلب کند.

کیا اپتیما TF

اپتیما کم تجربه تر از سوناتا است. هم در دنیا و هم بازار ایران. نسل دوم اپتیما در نسخه فیس لیفت با تاخیر فراوان به ایران آمد. این نسل با موتور قدرتمند V6 و امکانات مناسب، جایگاه مخصوص به خود را در میان مشتریان پیدا کرد. اگرچه هیچ گاه به اندازه سوناتا NF ندرخشید. کیا سرانجام نسل سوم اپتیما را با تغییرات بنیادین به جهانیان معرفی کرد. اما در کمال تعجب، تا مدت ها خبری از حضور این نسل در ایران شنیده نمی شد. سوناتا YF به خوبی از این فرصت استفاده کرد و با غیاب اپتیما TF، جای پای خود را محکم تر کرد. سرانجام اپتیما TF در سال آخر حیات خود به تعداد محدود وارد کشورمان شد. اما اوضاع برای سوناتا به همین ترتیب باقی نماند. فیس لیفت اپتیما TF در تعدادی انبوه توسط اطلس خودرو وارد کشورمان شد و بازار سوناتا را قبضه کرد.

کیا اپتیما TF

در این فیس لیفت، سپر جلو از نو طراحی شد و مه شکن ها به فرم چهار تایی درآمدند. خطوط سپر هم جلوه مدرن تری به خود گرفتند. گرافیک چراغ های جلو تغییر پیدا کرد و نوار روشنایی روز هم به داخل کاسه چراغ منتقل شد. نمای جلو اپتیما شاید به اندازه سوناتا YF اغواگر نباشد، اما تا حد زیادی پخته تر و شیک تر به نظر می رسد. در نمای کناری اپیتما، خبری از خطوط تند و تیز نیست. در واقع هیچ خط شانه یا شخصیتی در بدنه اپتیما تعریف نشده است! اما طراحی پروفیل جانبی و درها آنقدر جذاب هست که خالی بودن این فضا از هر نوع خطی را پنهان می کند. بر خلاف بیشتر خودروها، در بالای پنجره ها یک نوار کرومی برای لوکس تر نشان دادن خودرو طراحی شده است که نکته جالب آن، کشیده شدنش تا روی ستون C است. از دیگر المان های طراحی نمای کناری، وجود یک آبشش بر روی گلگیر جلو است که جنبه تزئینی دارد.

کیا اپتیما TF

در نمای عقب، چراغ های درشت و با نئون های نورانی، تاثیر گذار ترین المان طراحی این نما هستند. این چراغ های زیبا در کنار رفلکتورهای روی سپر، جذابیتی دو چندان به ظاهر اپتیما بخشیده اند. در پایین سپر بر خلاف سوناتا، یک دیفیوزر مشکی رنگ بزرگ دیده می شود که دو خروجی اگزوز استیل را هم در بر می گیرد. یک آنتن کوسه ای هم در انتهای سقف نصب شده که جلوه اسپرتی بیشتری به خودرو بخشیده است. سقف اپتیما هم به مانند سوناتا YF، به رنگ مشکی پیانویی در آمده است که جذابیت های خودرو را دو چندان می کند. در مجموع اپتیما ظاهر اسپرت تر و منطقی تری نسبت به سوناتا YF ارائه می دهد که می تواند بیشتر از برادر ناتنی اش مورد پسند جوانان قرار بگیرد. در واقع داستان اپتیما و سوناتا، همان داستان همیشگی تفاوت روح اسپرت کیا با ذائقه خانوادگی هیوندای است.

طراحی کابین

هیوندای سوناتا YF

هیوندای در زمان معرفی YF تلاش داشت تا این نسل از سوناتا را به فضایی ترین و اغراق آمیز ترین شکل ممکن، از آب در بیاورد. بنابراین افزون بر استایل خارجی، طراحی داخلی این خودرو هم با خطوط تند و تیز انجام شده است. کنسول مرکزی، کانون توجهات در کابین YF است. فرم طراحی دریچه های تهویه و خطوط داشبورد، در لحظه نخست ورود به کابین، بسیار جلب توجه می کند. بر خلاف خودروهای جدید، بر روی کنسول انبوهی از دکمه ها را می توان مشاهده کرد که چینش خاص کلیدهای سیستم تهویه مطبوع هم در نوع خود، جالب است. نشان دهنده های پشت آمپر درون دو محفظه سیلندر شکل قرار گرفته اند تا باز هم فضای داخل خودرو را، فضایی تر نشان دهند. غربیلک فرمان به شکل یک حرف X لاتین طراحی شده است. سوناتا YF های موجود در بازار، هم در تریم تمام مشکی و هم کرم – مشکی و مشکی – مارون در دسترس اند. کیفیت کابین YF بالاتر از سایر خودروهای کره ای به نظر می آید.

کیا اپتیما TF

کیا در طراحی داخلی اپتیما، رویه ای متمایز با هیوندای را در پیش گرفته است. اگرچه هر دو آنها سعی کرده اند تا کابینی متفاوت را خلق کنند، اما کیا از روش دیگری برای رسیدن به این هدف استفاده کرده است. طراحان کیا، اصل کاربرد پذیر بودن را سر لوحه کار خود قرار داده اند. به گونه ای که داشبورد اپتیما به شکل راننده محور طراحی شده است. کنسول مرکزی با چند درجه چرخش به سمت راننده، دسترسی به کلیدها و پنل تجهیزات را برای او آسان تر می کند. در عوض، طراحی نشان دهنده های پشت فرمان و داشبورد مقابل سرنشین، ساده تر از سوناتا انجام شده است. اما غربیلک فرمان اپتیما، به مراتب طراحی اسپرت تر و خوش دست تری از فرمان سوناتا دارد. چرا که به فرم D-Cut طراحی شده است. اپتیماهای موجود در ایران را بر خلاف سوناتا تنها در تریم مشکی می توان یافت. کیفیت متریال کابین اپتیما فاصله آنچنانی با سوناتا ندارد و همچون محصول هیوندای، در سطحی قابل قبول نسبت به رقبا ارزیابی می شود.

امکانات رفاهی و ایمنی

هیوندای سوناتا YF

سوناتا و اپتیما خودروهایی کره ای هستند که بزرگ ترین برگ برنده آنها برای فروش در بازاری چون ایران، فهرست بلند بالای آپشن های رفاهی است. قطعا اگر یک سوناتا یا اپتیما آپشن های زیاد و تجملاتی نداشته باشد، نمی تواند خریدار تویوتا کمری را راضی کند که قید کیفیت فوق العاده محصول ژاپن را بزند و به سراغ برند کره ای بیاید. کره ای ها سالهاست که با همین ترفند، وارد کنندگان خودرو و مشتریان ایرانی را به سمت محصولات پر زرق و برق خود کشانده اند. از مهم ترین امکانات می توان به پشت سری های فعال شونده، چراغ های زنون، دریچه تهویه سرنشینان عقب، پرده برقی عقب، سنسور پارک جلو و عقب، آینه تاریک شونده خودکار، صندلی های برقی جلو همراه با حافظه، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سقف پانورامیک، نویگیشن، بلندگوهای ساخت اینفینیتی، استارت دکمه ای، دی لایت، دوربین عقب، دنده پشت فرمان و 6 کیسه هوای ایمنی اشاره کرد.

کیا اپتیما TF

اپتیما نیز همچون سوناتا، امکانات رفاهی و ایمنی به نسبت کاملی دارد. کیا این محصول خود را تا دندان مجهز کرده است، با این هدف که در برابر رقبا کم نیاورد. اپتیما به عنوان برادر اسپرت سوناتا، با امکاناتی از قبیل سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، تهویه اتومات دو کاناله، استارت دکمه ای، سقف پانورامیک، گرم کن صندلی های جلو، سیستم صوتی اینفینیتی، صندلی های برقی جلو با حافظه برای راننده، دوربین دید عقب، 6 کیسه ایمنی هوا، پشت سری های فعال شونده، آینه الکترو کرومیک، سنسور نور، سنسور باران، پدال تعویض دنده از پشت فرمان، گرم کن آینه های جانبی و نشانگر فشار باد تایرها در دسترس است.

تجربه راندن

سوناتا YF بر خلاف نسل قبلی خود، تنها در نسخه 4.0 سیلندر عرضه شد. YF های موجود در ایران از پیشرانه ای به حجم 2.4 لیتر بهره می برند که با یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک جفت و جور می شود. گیربکس سوناتا به خوبی با موتور کوپل است و این ترکیب مناسب، شتاب قابل قبولی در مصارف شهری به این خودرو می دهد. چسبندگی سوناتا با وجود سیستم کنترل پایداری و ارتفاع اندک از زمین، در سطح رضایت بخشی قرار دارد. هر چند به طور کلی هندلینگ آن پایین تر از رقیبی چون تویوتا کمری است، اما اگر انتظارات عجیب و غریب از YF نداشته باشید، می تواند خاطر شما را آسوده نگه دارد. البته که فرمان خودرو عملا نمی تواند حس چندان دقیقی از جاده را به راننده انتقال دهد. این موضوع برای اپتیما هم صدق می کند و نشان می دهد که هنوز خودروسازی کره برای رسیدن به بزرگان، راه های نرفته زیادی دارد.

هیوندای سوناتا YF

نقطه ضعف بزرگ این نسل از سوناتا، سیستم تعلیق و سواری آن است. ضعفی بزرگ که امروزه مهم ترین مانع بر سر راه مشتریان YF است. امروزه سوناتا YF دیگر همچون قدیم در بازار محبوبیت ندارد! چرا که با گذشت زمان، تجربه مالکان ثابت کرده است که این خودرو به علت برخورداری از لاستیک های فاق کوتاه و ارتفاع بسیار کم از سطح زمین، هرگز به درد خیابان های شهرهای ایران نمی خورد! کوبش های شدید و سواری نسبتا خشک، بسیاری از مالکان YF را هم از اتومبیلشان فراری داده است و آنها را به سمت خرید خودرویی جایگزین سوق می دهد. مصرف سوخت سوناتا YF در سیکل ترکیبی، 8.0 لیتر در 100 کیلومتر عنوان می شود که برای خودرویی در این کلاس، قابل قبول است. در ردیف عقب سوناتا YF، فضای پای مناسبی وجود دارد. اما به علت شیب انتهای سقف، افراد بلند قد با نشستن در ردیف دوم این خودرو دچار مشکل می شوند.

اپتیما نیز با موتوری مشابه با برادر خود به ایران آمد. پیشرانه 2400 سی سی اپتیما، 177 اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور آن نیز به 230 نیوتن متر می رسد که عدد خوبی است. اپتیما در بحث چالاکی، تفاوت چندانی با سوناتا از خود نشان نمی دهد. تنها می توان به حس اسپرت تر بودن رانندگی با آن دل خوش کرد. در واقع تلاش کیا برای اسپرت نشان دادن اپتیما، در عمل چندان محسوس نیست و در مقایسه با محصولات اسپرت جدید این شرکت همچون استینگر، اصلا جای دفاع ندارد. تنها این پوسته ظاهری اسپرت اپتیما است که سعی می کند او را نسبت به برادر هم وطنش، جوان پسندتر نشان دهد. گیربکس خودرو هر چند تعویض های نرم و بی صدایی دارد، اما حتی در حالت تعویض دستی هم نمی توان انتظار معکوس های هیجان انگیزی از آن داشت. شاید فقط بتوانید خود را با شیفتر های پشت فرمان سرگرم کنید!

کیا اپتیما TF

پایداری اپتیما همچون سوناتا قابل قبول است. اما درباره سواری چه می توان گفت؟ به واقع اپتیما TF هم از لحاظ خشکی، حال و روز بهتری از سوناتا YF ندارد. اما نکته قابل تامل اینجاست که افت کیفیت سواری و به سر و صدا افتادن خودرو در کارکردهای بالا که هر دو در YF شایع اند، در اپتیما به چشم نمی خورند. اپتیما از همان روز اول اعلام می کند که سواری اسپرت و جوان پسندی دارد. اما سوناتا ابتدا با استایل خانوادگی از راه می رسد و به تدریج مالک خود را به دردسر می اندازد! نکته فنی مثبت در هر دو خودرو، نفوذ بسیار کم صدا و آرامش نسبی کابین است. البته در اپتیما با فشردن بیشتر پدال گاز و بالا رفتن سرعت، صداهای خشن تری هم به گوش می رسند. مصرف سوخت اپتیما چه بر روی کاغذ و چه در خیابان، عددی نزدیک به سوناتا را نشان می دهد.

هیوندای سوناتا YF

کلاس بدنه سدان متوسط
ابعاد بدنه (mm) 4820*1835*1470
فاصله محوری (mm) 2795
تعداد سیلندر 4
حجم موتور (cc) 2359
تعداد سوپاپ 16
حداکثر قدرت (hp) 176
حداکثر گشتاور (n.m) 221
گیربکس 6 دنده اتوماتیک
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب دیسکی
نوع فرمان هیدرولیک
وزن خالص (kg) 1470
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km) 8.0
ظرفیت باک (lit) 70

کیا اپتیما TF

کلاس بدنه سدان متوسط
ابعاد بدنه (mm) 4855*1860*1470
فاصله محوری (mm) 2805
تعداد سیلندر 4
حجم موتور (cc) 2400
تعداد سوپاپ 16
حداکثر قدرت (hp) 177
حداکثر گشتاور (n.m) 227
گیربکس 6 دنده اتوماتیک
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب دیسکی
نوع فرمان هیدرولیک
وزن خالص (kg) 1555
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km) 8.2
ظرفیت باک (lit) 70

هیوندای سوناتا YF

نقاط مثبت: طراحی زیبا و مدرن، امکانات رفاهی فراوان، کیفیت بالای متریال کابین
نقاط منفی: سواری خشک، ارتفاع کم از زمین، به صدا افتادن سیستم تعلیق

کیا اپتیما TF

نقاط مثبت: طراحی زیبا و عامه پسند، امکانات رفاهی فراوان، جایگاه محبوب در بازار
نقاط منفی: سواری خشک، قیمت بالا در مدل های کارکرده