البرز یدک البرز یدک
بیمه خودرو
خودروچی

مقایسه هیوندای گرنجور و کیا کادنزا

مقایسه هیوندای گرنجور و کیا کادنزا

تا همین چند سال پیش، تصور عموم مردم از خودروهای کره ای، محصولاتی اقتصادی و کم استهلاک بود که نسبت به قیمتی که داشتند، امکانات و ویژگی های مناسبی را ارائه می دادند.

کمتر کسی از خودروسازانی همچون هیوندای و کیا، توقع لوکس سازی داشت. اما اوضاع همیشه به یک روال نمی ماند. چرخ روزگار به گونه ای چرخیده است که اکنون هیوندای با تاسیس برند لوکس جنسیس، رسما به جنگ با مرسدس بنز و ب ام و رفته است! زیاده خواهی کره ای ها آنها را به این وادی کشاند که در هر سگمنت و بازاری حضور پیدا کنند. اما ریشه این زیاده خواهی ها در کجا بود؟ شاید همان روزی که هیوندای به فکر تولید آزرا افتاد، باید می دانستیم که روزی به مصاف لکسوس می رود! موازی با هیوندای، کیا هم اپیروس را در سبد محصولاتش داشت. به تدریج این خودروها پخته تر و بالغ تر شدند و با نسل عوض کردن های پی در پی، در مسیر پیشرفت گام برداشتند. آزرا تاکنون در نسل های مختلفی به بازار کشورمان راه یافته است. نسل پنجم آزرا در ایران و برخی بازارها با نام ” گرنجور ” شناخته می شود. این خودرو در زمان ورودش توانست نظر بخشی از لوکس سواران ایرانی را به خود جلب کند. در آن سو، کیا کادنزا هم به عنوان جانشین اپیروس، به بازار ما راه یافت. اما کادنزا هرگز به اندازه گرنجور دیده نشد و فروش محدودی را تجربه کرد. اکنون در بازار دست دوم ها، این دو به تور یکدیگر خورده اند.

طراحی ظاهری

هیوندای گرنجور

گرنجور در سال 2011 به بازار آمد. هیوندای در طراحی آن تلاش کرد که زبان طراحی سوناتا YF را به تکامل و پختگی برساند. به همین دلیل می توان طرح گرنجور را نسبت به YF، ماندگار تر دانست. در نمای جلو با چهره ای اغراق آمیز مواجه ایم. چراغ هایی کشیده و بزرگ که کاملا خشن به نظر می رسند. جلو پنجره گرنجور به خوبی با چراغ ها هماهنگ شده است. همچون سوناتا YF، یک نوار کرومی از ستون جلو آغاز شده و به صورت یک ابرویی بر بالای چراغ جلو نشسته است. پروژکتور های پایین سپر هم ابعاد بزرگی دارند و با طراحی چراغ های اصلی، متناسب اند.

کیا کادنزا

کادنزا به عنوان جانشین اپیروس، سبک متفاوتی با سلف خویش را در پیش گرفت. در کادنزا دیگر اثری از ظاهر کپی شده سدان های اشرافی نیست و بیشتر می توان نظاره گر یک اتومبیل لوکس و اسپرت امروزی بود. کادنزا بیشتر از آنکه به خودروهای آسیایی شبیه باشد، ژن مرغوب آلمانی ها را دارد! چرا که دست پرورده پیتر شرایر، سر طراح کیا است که سابقه کار در آئودی را در رزومه خود دارد. در نمای جلو، کادنزا چراغ هایی زیبا دارد که چهره ای مغرور به این سدان شرقی می دهند. جلو پنجره پوزه ببر کیا هم در ابعادی بزرگ بر پیشانی خودرو می درخشد. لوگوی کیا به سبک آلمانی های لوکس، به روی کاپوت انتقال یافته است. مه شکن های جلو همچون دو دشنه طراحی شده اند

هیوندای گرنجور

گرنجور در نمای کناری، بسیار طویل و کشیده است. مهم ترین خط جانبی گرنجور، خط شخصیتی است که از بالای چراغ عقب آغاز شده و با رسیدن به درب عقب، خم بر می دارد. پنجره عقب هم به تبع این خط، خم برداشته است و به شکل زیبایی به لچکی عقب می پیوندد. رینگ های گرنجور اندکی نسبت به حجم گلگیرها، کوچک هستند.

کیا کادنزا

کادنزا در نمای کناری هم سبک و سیاق آلمانی دارد. خبری از خطوط و شلوغ کاری های گرنجور نیست و کلاف درها و پنجره ها، کاملا ساده و شیک طراحی شده اند. رینگ های کادنزا در مقایسه با گرنجور، لوکس تر و تجملاتی تر به نظر می آیند.

هیوندای گرنجور

در نمای عقب، گرنجور امضای طراحی آزرا را حفظ کرده است. چراغ های پیوسته عقب، همان المانی است که هیوندای سالهاست در طراحی آزرا به کار می برد. قطعا زیبا ترین بخش طراحی عقب هم همین چراغ یک تکه بزرگ قرمز رنگ است که نوشته Grandeur را هم در قسمت مرکزی بر روی آن، چسبانده اند. سپر عقب کاملا حجیم و عضلانی است و با دو سر اگزوز کرومی که در بخش پایینی دارد، چهره قدرتمند تری به خود گرفته است.

کیا کادنزا

کادنزا را از عقب می توان نسخه کره ای آئودی نامید. فرم طراحی چراغ ها دقیقا سدان های لوکس آلمانی را تداعی می کند. طراحی درب صندوق عقب بسیار ساده است. بر روی سپر عقب یک زه کرومی طویل دیده می شود که جنبه لوکس تری به این نما می دهد. سر اگزوز های کرومی نیز همچون گرنجور، در پایین سپر چشمک می زنند.

طراحی کابین

هیوندای گرنجور

هیوندای گرنجور در داخل کابین هم یک سوناتا YF اغراق شده است. هر چند که سبک طراحی داخلی آن بیشتر از سوناتا، به هیوندای i40 شباهت دارد. کنسول مرکزی به شکلی عجیب بالا آمده و دریچه های تهویه هم در کناره های آن، قرار گرفته اند. نمایشگر چند رسانه و سایر کلیدها و ادوات، به شکلی پیچیده و فضایی چیده شده اند. غربیلک فرمان از حالت X شکل موجود در سوناتا و الانترا فاصله گرفته و خوش دست تر شده است. رودری ها هم حتی فضایی و خارج از عرف طراحی شده اند. نشان دهنده های پشت آمپر همچون دیگر محصولات هم رده هیوندای، درون دو استوانه قرار گرفته اند و نور پردازی آبی جذابی دارند.

کیا کادنزا

کیا در طراحی داخلی کادنزا بر خلاف طراحی خارجی، خلاقیت به خرج داده است. شباهت به خودروهای آلمانی در کابین کادنزا احساس نمی شود و همان فضای آشنای تولیدات هیوندای و کیا را می توان در اجزای داخلی مشاهده کرد. کنسول مرکزی فرمی عجیب دارد که ممکن است با سلیقه هر کسی جور در نیاید. طراحی دریچه های تهویه و محل نصب نمایشگر چندان دلنشین نیست. البته پیچیدگی کنسول نسبت به گرنجور کمتر است و زودتر می توان به کلیدها و ادوات آن، عادت کرد. فرمان ظاهری مردانه و منطقی دارد. رودری ها هم شیک و ساده به نظر می رسند. نشان دهنده های پشت آمپر شاید تنها بخش اسپرت کابین کادنزا باشند که دیزاین جذابی دارند. در مجموع باید کابین کادنزا را منطقی تر از گرنجور دانست، اما نه زیباتر!

امکانات رفاهی و ایمنی

هیوندای گرنجور

گرنجور به عنوان لوکس ترین سدان هیوندای، امکانات کامل و وسوسه کننده ای دارد. کروز کنترل هوشمند، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، نمایشگر باد لاستیک ها، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل ترمزها در پیچ، چراغ های روشنایی روز، سنسور نور، چراغ مه شکن جلو و عقب، شستشو دهنده چراغ های جلو، چراغ های زنون جلو، چراغ بدرقه، سیستم نور پردازی داخلی، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ ها، فرمان الکترو هیدرولیک با سنسور سرعت، اینتر فیس، گرم کن فرمان (سفارشی)، حافظه فرمان و صندلی ها، سیستم صوتی اینفینیتی 550 واتی با 14 بلندگو و چنجر 6 تایی، نمایشگر 7.0 اینچ لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، قطب نمای دیجیتال، کیسه های هوا، کیسه هوای زانویی راننده (سفارشی)، پشت سری های فعال در تصادف، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه ای، تهویه اتوماتیک دو منطقه ای، کانال کولر عقب، کول باکس، تنظیم برقی 8 جهته صندلی راننده، تنظیم 4 جهته برقی صندلی شاگرد، قابلیت تاشوندگی صندلی های عقب، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سرد کن صندلی های جلو، ماساژور صندلی راننده (سفارشی)، سیستم ایزو فیکس در صندلی های عقب، خروجی های برق 12 ولت، آینه الکترو کرومیک وسط، آینه های جانبی تاشو برقی با گرم کن، سقف شیشه ای پانورامیک، شیشه های دودی عقب و پرده برقی عقب، فهرست آپشن های گرنجور را تشکیل می دهند.

کیا کادنزا

کادنزا هم اگرچه با ظهور کوریس یا K900، پرچمداری محصولات کیا را از دست داده است، اما در نسل اولش نسبت به اکثر خودروهای هم رده خود، امکانات به مراتب بیشتری دارد. از تجهیزات مهم کادنزا می توانیم به کروز کنترل هوشمند، سیستم نگه دارنده در سر بالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سنسور پارک عقب، نشانگر فشار باد تایرها، برف پاک کن خودکار، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، سنسور نور، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ ها، مه شکن های جلو و عقب، شستشو دهنده چراغ های جلو، چراغ های زنون جلو، چراغ خوش آمد گویی، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، اینتر فیس، حافظه فرمان و صندلی ها، سیستم صوتی 550 واتی اینفینیتی با 12 بلندگو و چنجر 6 تایی، نمایشگر 6.5 اینچی لمسی (سفارشی)، دوربین عقب (سفارشی)، کیسه های ایمنی هوا، پشت سری های فعال در تصادف، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه ای، تهویه اتوماتیک سه منطقه ای، کانال کولر عقب، تنظیم برقی 8 جهته صندلی راننده و 4 جهته صندلی شاگرد، قابلیت تاشوندگی صندلی های عقب، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، ماساژور صندلی راننده، سیستم ایزو فیکس در صندلی های عقب، آینه الکترو کرومیک وسط، آینه های جانبی تاشو برقی همراه با گرم کن، سقف شیشه ای بازشو، پرده عقب و شیشه های دودی عقب اشاره کنیم.

تجربه رانندگی

هیوندای گرنجور

دو خودرو نامبرده، مشخصات فنی نزدیکی به یکدیگر دارند. چرا که هر دو از پلت فرمی یکسان بهره می برند. بر روی گرنجور یا همان آزرا، پیشرانه V6 به حجم 3.0 لیتر قرار گرفته است که 247 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. هیوندای برای انتقال این قدرت به چرخ های جلو از جعبه دنده 6 سرعته بهره جسته است. در آن سو کادنزا هم پیشرانه ای 6 سیلندر دارد. اما حجم آن بیشتر است و به 3.5 لیتر می رسد. کادنزا با 286 اسب بخار قدرت و 338 نیوتن متر گشتاور، بر روی کاغذ از گرنجور جلو می زند. البته جعبه دنده کادنزا تفاوت خاصی با گرنجور نمی کند و همان نمونه 6 دنده خودکار است. در شتاب گیری اولیه، کادنزا با بهره گیری از موتور قدرتمندتر، بیشتر و بهتر به جلو پرتاب می شود. البته در گرنجور هم ضعف خاصی نمی توان دید. هر دو خودرو خوش بختانه قبل از قانون ممنوعیت واردات خودروهای با پیشرانه حجیم تر از 2500  سی سی به کشورمان راه یافته اند و از قوی ترین های بازار به شمار می روند. افزون بر شتاب اولیه بسیار خوب، کشش هم در هر دو برادر به شکل مطلوبی بالا است. البته در کادنزا اندکی تاخیر در معکوس کشیدن را می توان تجربه کرد که چندان محسوس نمی باشد. وزن بالاتر گرنجور هم دیگر دلیل شکست آن در رقابت شتاب با کادنزا است.

کیا کادنزا

در بحث کیفیت سواری، داستان همیشگی کیا و هیوندای برقرار است. جایی که هیوندای بیشتر به خانوادگی بودن و راحت بودن فکر می کند و کیا به جذب جوان ها! البته جوان پسند بودن برای خودرویی همچون کادنزا، چندان اولویت محسوب نمی شود و بنابراین عجیب نیست که اکثر خریداران، سواری گرنجور را به کادنزا ترجیح دهند. با این حال باید بگوییم که اگر یک جوان ثروتمند هستید که به جای خرید کوپه ها و کراس اوورها، سوار شدن بر سدانی با پرستیژ را ترجیح می دهید، کادنزا می تواند برای شما جذاب تر از گرنجور باشد. البته شرایط بهتر گرنجور در بازار را هم در نظر بگیرید! از لحاظ هندلینگ، هر دو خودرو در سطح بسیار خوبی قرار دارند. هر چند نمی توان آنها را با رقبای ژاپنی و آلمانی مقایسه کرد، اما به دلیل تایرهای پهن، فاصله محوری بلند و وزن نسبتا سنگین، چسبندگی این خودروها در سطح مطلوبی ارزیابی می شود. به گواه کسانی که تجربه رانندگی با هر دو خودرو را داشته اند، ترمزها در گرنجور به مراتب قوی تر از کادنزا عمل می کنند. ترمز های کادنزا نمی توانند آن حس اعتماد به نفس لازم در متوقف ساختن این بچه غول کره ای را به راننده القا کنند. از لحاظ مصرف سوخت، تفاوتی بین این دو مشاهده نمی شود و هر دو برای دوران گرانی بنزین، اتومبیل های ترسناکی هستند!

هیوندای گرنجور

کلاس بدنهسدان لوکس خانوادگی
ابعاد بدنه (mm)4910*1859*1471
فاصله محوری (mm)2845
تعداد سیلندر6
حجم موتور (cc)2999
تعداد سوپاپ24
حداکثر قدرت (hp)247
حداکثر گشتاور (n.m)285
گیربکس6 دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانالکترو هیدرولیک
وزن خالص (kg)1580
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)9.6
ظرفیت باک (lit)70

کیا کادنزا

کلاس بدنهسدان لوکس خانوادگی
ابعاد بدنه (mm)4966*1849*1476
فاصله محوری (mm)2845
تعداد سیلندر6
حجم موتور (cc)3470
تعداد سوپاپ24
حداکثر قدرت (hp)286
حداکثر گشتاور (n.m)338
گیربکس6 دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانالکتریکی
وزن خالص (kg)1575
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)9.4
ظرفیت باک (lit)70

هیوندای گرنجور

نقاط مثبت: طراحی عامه پسند، موتور قدرتمند، شتاب و کشش مناسب، امکانات فراوان، سواری با کیفیت، محبوبیت در بازار
نقاط منفی: قطعات یدکی گران قیمت، مصرف سوخت بالا

کیا کادنزا

نقاط مثبت: طراحی اسپرت و زیبا، موتور قدرتمند، شتاب و کشش مناسب، امکانات فراوان، سواری با کیفیت
نقاط منفی: قطعات یدکی کمیاب، بازار خرید و فروش کم رونق، مصرف سوخت بالا

One Response to “مقایسه هیوندای گرنجور و کیا کادنزا”

  1. شروین گفت:

    حجم موتور کادنزا ۳.۵ لیتر هستش نه ۳.۳ لیتر، از رسانه خودرویی بعیده این اشتباه