البرز یدک البرز یدک
بیمه خودرو
خودروچی

مقایسه پژو 207 اتوماتیک و بایک سابرینا

مقایسه پژو 207 اتوماتیک و بایک سابرینا

در این متن به بررسی و مقایسه پژو 207 اتوماتیک و بایک سابرینا پرداختیم. یک محصول پرطرفدار داخلی در مقابل یک محصول چینی شکست خورده!

انتخاب ها در بازار خودرو، گاه تا 180 درجه با یکدیگر، تفاوت دارند. در واقع در چنین مواقعی، باید برای انتخاب یکی از دو گزینه متفاوت، قید برخی فاکتور های موجود در گزینه دیگر را زد.

به عنوان نمونه، در انتخاب یک هاچ بک اتوماتیک صفر کیلومتر یا کم کارکرد، پژو 207 و بایک سابرینا، دو گزینه کاملا متفاوت هستند.

اولی، محصولی محبوب و پر فروش از خودروساز وطنی که جایگاه ثابت شده ای در بازار دارد. اما دومی، یک چینی شکست خورده که شاید به تعداد یک دهم اولی هم در خیابان ها مشاهده نمی شود! ا

ما خریداری که از 207 صرف نظر می کند و به سراغ سابرینا می رود هم قطعا دلایل خودش را دارد. شاید می خواهد اندکی بیشتر خود نمایی کند و از کلیشه ای بودن دور باشد!

به هر حال، سابرینا شاید در بازار فروش، یک بازنده اساسی در مقابل 207 محسوب شود، اما در میدان عمل باید دید که تا چه حد می تواند هاچ بک فرانسوی – ایرانی را به چالش بکشد.

طراحی ظاهری

پژو 207 اتوماتیک

سابرینا محصول بایک است. یکی از بزرگ ترین خودروسازان چین. البته سابرینا در دسته محصولات اقتصادی بایک می گنجد و با محصولات مدرن این شرکت، فاصله زیادی دارد.

بر کسی پوشیده نیست که سابرینا یک کپی آشکارا از مرسدس بنز کلاس B به شمار می رود. آن هم نسل اول کلاس B که در سال 2005 معرفی شد و به تعداد محدودی وارد کشور ما هم شده است.

بایک سابرینا

اما سابرینا بر خلاف کلاس B که یک MPV خانوادگی جمع و جور است، در دسته هاچ بک ها قرار می گیرد. در نمای جلو، فرم کلی چراغ ها و جلو پنجره سابرینا، یاد آور همان چهره همیشگی محصولات بنز است.

گرافیک چراغ ها نسبتا زیباست. جلو پنجره با یک فلاپ نقره ای پوشانده شده و لوگوی بایک هم با ابعادی درشت در میانه آن، جای گرفته است. مه شکن های جلو به شکلی فانتزی طراحی و نصب شده اند.

چهره سابرینا هر چند بوی چینی بودن می دهد، اما قابل قبول است. در آن سو، 207 که در بازار جهانی با نام 206 پلاس شناخته می شود، زبان طراحی سالهای گذشته پژو را دارد.

چراغ هایی کشیده و بسیار متورم در کنار جلو پنجره یکپارچه با هواکش های سپر که به شکل یک لبخند بزرگ بر صورت خودرو، نقش بسته است، چهره ای اغراق آمیز از یک پژو را به نمایش می گذارند.

گرافیک چراغ ها در مدل های جدید به واسطه افزون دی لایت و لنز، زیباتر شده است. لوگوی بزرگ پژو هم که در حد فاصل چراغ ها قرار دارد، از اصلی ترین المان های زبان طراحی خودرو به شمار می رود. نمی توان 207 را زیبا نامید، اما در سالهای اخیر، به خوبی با سلیقه ایرانی ها جور در آمده است!

سابرینا در نمای کناری، شباهت بسیار زیادی با مرسدس بنز دارد. فرم طراحی درها و ستون ها، دقیقا یاد آور نسل اول کلاس B است. طراحان بایک حتی به خط شانه غلیظ بنز هم رحم نکرده اند.

به واسطه همین کپی کاری، اسلوب طراحی کناری سابرینا، خوب و پخته از آب در آمده است. حالت شیب دار پنجره ها هم به زیبایی ظاهری خودرو، افزوده است.

حجم پردازی گلگیرها زیباست، اما قطعا قابل توجه ترین المان کناری را می توان همان خط شانه دانست. حتی جزئیاتی همچون دستگیره درها و آینه های کناری نیز عینا با تقلید از بنز، طراحی شده اند. رینگ های سابرینا اندکی برای خودرو کوچک به نظر می رسند.

مشکلی که در بیشتر چینی های بازار، شایع است. اما 207 در نمای کناری، به واقع چیزی بیش از یک 206 با قطعات هم رنگ با بدنه نیست! فرم طراحی درها و ستون ها و حتی خطوط کناری، هیچ تغییری نسبت به 206 نکرده است. تنها گلگیر جلو نسبت به قبل، حجیم تر شده است.

در جزئیات بدنه، تفاوت های کوچکی به چشم می خورند تا 207 را متمایز از 206 نشان دهند. همچون آینه های جانبی جدید با چراغ راهنما که طراحی آیرودینامیک و جذابی دارند. یا رینگ های آلیاژی پنج پره که البته متاسفانه در سایز 14.0 اینچ هستند و همچون رینگ های سابرینا، کوچکتر از آنچه که باید، به نظر می رسند.

سابرینا در نمای عقب، همچنان ته چهره ای از یک کلاس B دارد. چراغ هایی زیبا و دو تکه که با LED های نه چندان با کیفیت، تزئین شده اند. طراحی محل نصب پلاک و سایر جزئیات درب صندوق، ساده و منطقی به نظر می رسد.

سپر عقب سابرینا، بسیار ساده و کم حجم طراحی شده و در قسمت پایینی، دو رفلکتور کوچک و یک دیفیوزر ساده را در بر می گیرد. اما 207 یا همان 206 پلاس در نمای عقب، هرگز به اندازه نمای جلو، شبیه به 207 اصلی از آب در نیامده و بیشتر یک فیس لیفت جزئی از 206 قدیمی به نظر می رسد.

در واقع بر خلاف 207 اصلی، فرم طراحی درب پنجم و شیشه عقب، اصلا تغییر نکرده است. تنها با استفاده از چراغ های نئون جدید، چهره ای نو به خودرو بخشیده اند.

البته سپر هم دوباره طراحی شده و به جای مه شکن در وسط، دو رفلکتور در طرفین به چشم می خورند. 207 در نمای عقب، چهره عامه پسند تری نسبت به نمای جلو با آن چراغ های متورم و عجیبش دارد.

طراحی کابین

نمای داخلی پژو 207 اتوماتیک
کابین 207 صندوق دار

کپی کاری از مرسدس بنز به کابین سابرینا هم راه پیدا کرده است! فرم کلی داشبورد این خودرو، اقتباسی از کلاس B محسوب می شود.

فرم طراحی دریچه های تهویه، محل نصب نمایشگر و چیدمان کلیدها، بسیار شبیه به الگوی آلمانی هستند. این طراحی هر چند در زمان حال، قدیمی و از مد افتاده به نظر می رسد، اما ارگونومی خوبی دارد و در عین حال، کاربردی است.

طراحی داشبورد در قسمت مقابل سرنشین، بسیار ساده و بی آلایش انجام شده است. رودری ها هم طرحی معمولی دارند. دسته دنده چندان خوش دست به نظر نمی رسد! غربیلک فرمان، فرم سه شاخه دارد و دکمه های اینتر فیس را به خود می بیند.

صفحه کیلومتر طرحی ساده دارد و با نور پردازی سفید و آبی، روشن می شود. کابین 206 پلاس، برداشتی از 207 واقعی است.

نمای داخلی بایک سابرینا

در واقع طراحان با ترکیب المان های 207 حقیقی و قطعات به جا مانده از کابین 206، طراحی داخلی 206 پلاس را خلق کرده اند. فرم کنسول مرکزی و دریچه های تهویه، عینا به 207 فرانسوی شباهت دارند.

در نسخه های ایرانیزه جدید این خودرو، یک نمایشگر هم به قسمت فوقانی داشبورد اضافه شده که جلوه مدرن تری به کابین می بخشد.

غربیلک فرمان هم در مدل های جدید عوض شده و دکمه های اینتر فیس و کروز کنترل را بر روی خودش دارد. قطعاتی همچون دسته دنده، صندلی ها و رودری ها با 206 مشترک هستند.

صفحه کیلومتر طراحی نسبتا اسپرت و جذابی دارد و به تبع سایر تجهیزات کابین، با نور پردازی نارنجی روشن می شود.

امکانات رفاهی و ایمنی

بایک سابرینا

سابرینا بر خلاف آنچه که از یک خودرو چینی انتظار می رود، آپشن های زیادی ندارد و در این بخش، تقریبا هم سطح با رقبای ایرانی اش، ظاهر می شود.

سنسور های عقب، سنسور باران، سنسور نور، ترمز کمکی، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های هالوژنی جلو، چراغ بدرقه، دکمه های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و نمایشگر 6.5 اینچی لمسی، دوربین عقب، رهیاب جهانی، 2 کیسه ایمنی هوا، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، تنظیم دستی 6 جهته صندلی راننده و 4 جهته صندلی شاگرد، قابلیت تاشوندگی صندلی های عقب، روکش پارچه ای صندلی ها، قابلیت دسترسی به صندوق عقب، آینه های جانبی تاشو برقی همراه با گرم کن و سان روف الکتریکی، مهم ترین داشته های سابرینا هستند.

پژو 207 اتوماتیک

2 کیسه ایمنی هوا، ترمز ضد قفل، کلید های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی 7.0 اینچی، 4 بلندگو و 2 تیوتر، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های روشنایی روز، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، چراغ بدرقه، گرم کن آینه های جانبی، ایزو فیکس در صندلی های عقب، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، تنظیم دستی 4 جهته صندلی های جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده و کروز کنترل هم از مهم ترین آپشن های 207 های جدید هستند. مزیت 207 نسبت به رقیب چینی، برخورداری از کروز کنترل به صورت فابریک است.

تجربه رانندگی

بایک سابرینا

بایک سابرینا از موتوری 1500 سی سی بهره می گیرد که تکنولوژی ساخت آن به میتسوبیشی تعلق دارد. 113 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور، خروجی این پیشرانه را تشکیل می دهند.

گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال قدرت را به چرخ ها جلو بر عهده دارد. این گیربکس که دارای حالت های برفی و اسپرت هم هست، از ساخته های آیسین ژاپن به حساب می آید.

تا به اینجا، سابرینا نشان داده که بر روی کاغذ، نام های بزرگی همچون میتسوبیشی و آیسین را با خود به یدک می کشد. اما در عمل هم بسیاری از کسانی که تجربه سواری با این خودرو را داشته اند، از شتاب و چالاکی آن، تعریف و تمجید می کنند.

هر چند می دانیم که گیربکس 4 سرعته در نظر گرفته شده برای سابرینا، از ساخته های قدیمی آیسین است و تکنولوژی خاصی ندارد، اما در ترکیب با پیشرانه 1.5 لیتری میتسوبیشی، عملکرد قابل قبولی به نمایش گذاشته است.

در واقع، قدرت پیشرانه سابرینا نسبت به وزن این خودرو، عدد مناسبی است. سواری سابرینا به واسطه رینگ های کوچک 14.0 اینچی که دارد، کاملا نرم و مورد پسند خانواده ها است.

از لحاظ هندلینگ، چندان جای تعریف ندارد و کمبود سیستم کنترل پایداری (ESP) کاملا حس می شود. هر چند که سایر هاچ بک های رقیب همچون خانواده پژو 206 و 207 هم در این بخش، عملکرد بی نقصی از خود به جا نمی گذارند.

پژو 207 اتوماتیک

پژو 207 همچون بیشتر پژو های تولید ایران، از پیشرانه 16 سوپاپ TU5 بهره می برد. پیشرانه ای با 1.6 لیتر حجم و 105 اسب بخار قدرت که بیشینه گشتاور 142 نیوتن متری را هم تولید می کند.

گیربکس در نظر گرفته شده برای 207 اتوماتیک، همان نسخه موجود در 206 تیپ 6 است که با کد AL4 شناخته می شود. بر روی کاغذ، 207 با اندکی اختلاف از سابرینا، عقب می افتد.

اما باید دید که در آزمون عملی، پژوی ایرانی – فرانسوی تا چه حد می تواند از خجالت سابرینای چینی در بیاید! TU5 شاید پیشرانه چندان قدرتمندی نباشد، اما برای جثه 207 و 206، مناسب به نظر می رسد.

تنها ایراد موجود در 207 اتوماتیک، تقه های گاه و بی گاه گیربکس است که از نقاط ضعف جعبه دنده AL4 به شمار می رود. در مجموع، هماهنگی گیربکس و موتور در 207 را باید مطلوب دانست.

شتاب 12.6 ثانیه ای 207 اتومات در مقایسه با صفر تا صد 11.4 ثانیه ای سابرینا، ممکن است زیاد به مذاق طرفداران پژو خوش نیاید. اما واقعیت را باید پذیرفت! البته اختلاف شتاب گیری دو خودرو آنقدر نیست که سابرینا 207 را در گرد و خاک پشت سرش، محو کند!

سواری 207 برای خانواده های ایرانی، نسبتا معقول است، اما به نرمی سابرینا نمی رسد. از لحاظ هندلینگ هم، 207 نیز همچون سابرینا با مشکل انحراف در محور عقب مواجه است. مشکلی که با نصب ESP احتمالا بر طرف می شود.

سابرینا اتوماتیک

کلاس بدنههاچ بک
ابعاد بدنه (mm)3998*1720*1503
فاصله محوری (mm)2500
تعداد سیلندر4
حجم موتور (cc)1500
تعداد سوپاپ16
حداکثر قدرت (hp)113
حداکثر گشتاور (n.m)143
گیربکس4 دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبکاسه ای
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)1090
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)7.5
ظرفیت باک (lit)45

پژو 207 اتوماتیک

کلاس بدنههاچ بک
ابعاد بدنه (mm)3900*1680*1468
فاصله محوری (mm)2441
تعداد سیلندر4
حجم موتور (cc)1587
تعداد سوپاپ16
حداکثر قدرت (hp)105
حداکثر گشتاور (n.m)142
گیربکس4 دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)1096
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)7.1
ظرفیت باک (lit)45

سابرینا اتوماتیک

نقاط مثبت: طراحی مدرن و متفاوت، سواری نرم، شتاب مناسب، امکانات رفاهی مناسب،

نقاط منفی: کیفیت ساخت متوسط، هندلینگ متوسط، قطعات یدکی کمیاب، بازار خرید و فروش راکد

پژو 207 اتوماتیک

نقاط مثبت: ظاهر جوان پسند، امکانات رفاهی مناسب، شتاب قابل قبول، سواری قابل قبول، قطعات یدکی در دسترس، خدمات پس از فروش گسترده، بازار خرید و فروش پر رونق

نقاط منفی: فضای کم در ردیف عقب، مشکلات برقی شایع، هندلینگ متوسط، کیفیت ساخت متوسط