البرز یدک البرز یدک
بیمه خودرو
خودروچی

بعد از تصادف چکار کنیم؟

بعد از تصادف چکار کنیم
بعد از تصادف چکار کنیم

یکی از مشکلاتی که بسیاری از راننده ها با آن رو به رو هستند این است که نمی دانند بعد از تصادف چکار کنند. به همین دلیل در تردد بقیه خودروها اختلال به وجود می آورند و حتی ممکن است جریمه هم شوند.

این روزها با توجه به افزایش تعداد خودروهایی که در سطح شهر و جاده ها تردد می کنند. احتمال بروز تصادف نیز به مراتب بیشتر شده و به همین دلیل شاهد وقوع حادثه های سبک و سنگین زیادی در طول روز هستیم. با این وجود اما بسیاری از راننده ها به طور دقیق نمی دانند که پس از بروز تصادف باید چکار کنند. به همین دلیل در این متن به سراغ توضیح و تشریح اقداماتی که باید پس از وقوع حادثه رانندگی انجام دهید رفته ایم. تا نسبت به این موضوع آگاهی بیشتری داشته باشید.

بعد از تصادف چکار کنیم؟

حفظ خونسردی و آرامش

بلافاصله پس از حادثه رانندگی، افراد دخیل در تصادف دچار استرس و عصبانیت می شوند. به همین دلیل بهتر است در اولین اقدام خونسردی خود را حفظ کنید و دیگر افراد حاضر در صحنه تصادف را هم به آرامش دعوت کنید. برای آرامش بیشتر خودتان و دیگران می توانید از مواد قندی و آب استفاده کنید. تا فشارتان افت نکند و از شوک تصادف بی حال نشوید.

تماس با اورژانس

اگر پس از وقوع حادثه کسی دچار آسیب دیدگی و جراحت شد باید در اولین اقدام پس از حفظ آرامش با فوریت های پزشکی یا اورژانس تماس بگیرید. پس از تماس شما آن ها خود را سریعاً به محل تصادف می رسانند. توجه داشته باشید که در صورت بالا بودن شدت آسیب دیدگی فرد یا افراد حاضر در تصادف، نباید آن ها را تا رسیدن آمبولانس جابجا کنید. زیرا در صورت جابجایی ممکن است عواقب جانی غیرقابل جبرانی برای آسیب دیدگان رقم بزنید.

حضور در مکانی امن

پس از تماس با اورژانس و یا در صورتی که فردی دچار آسیب دیدگی نشد، بهتر است به مکانی امن بروید تا خطر عبور و مرور دیگر خودروها شما را تهدید نکند. در بسیاری از مواقع دو راننده در محل حادثه می مانند تا پلیس و نیروی امدادی برسد. این اقدام می تواند جان شما و دیگر افراد را هم به خطر بیاندازد و علاوه بر خسارت مالی، خسارت جانی هم نصیبتان شود.

تماس با پلیس

در صورتی که از آرامش خود و دیگران مطمئن شدید و همگی در مکانی امن قرار گرفتید. بهتر است با پلیس تماس بگیرید و ماجرا را برایشان شرح دهید. در این صورت پلیس راهنمایی و رانندگی خود را به محل مورد نظر می رساند و پس از کشیدن کروکی، برای طرفین حادثه تعیین تکلیف می کند.

توجه داشته باشید که اگر میزان خسارات وارده حدوداً کمتر از 20 میلیون تومان بود و طلفات جانی نیز رخ نداد، می توانید بدون این که به پلیس اطلاع دهید و کروکی بکشید به صورت توافقی به بیمه مراجعه کنید.

جابجایی خودروها جهت رفع ترافیک

بسیاری از تصادفاتی که در خیابان ها و معابر شهری رخ می دهند، شدید نیستند و خسارت جزئی برای طرفین به همراه دارند. در این صورت راننده ها پس از برآورد حدودی هزینه، باید پس از عکس برداری از صحنه، خودروها را سریعاً جابجا کنند تا ترافیک تشکیل نشود. توجه داشته باشید که در صورت سطحی بودن تصادف، اگر رانندها خودروهایشان را جابجا نکنند و ترافیک شود، پلیس می تواند آن ها را به خاطر این اقدام جریمه کند.

در شرایط زیر نباید خودروها را جابجا کنید :

1- تصادفاتی که منجر به آسیب رسانی به فرد و یا فوت شود

2- تصادف با خودرویی که پارک بوده و حرکتی نداشته

3- تصادف با خودروهای سنگین

4- تصادف های زنجیره ای

رد و بدل کردن مدارک میان رانندگان

پس از حضور پلیس و مشخص شدن مقصر، بهتر است مدارکی میان دو طرف تصادف رد و بدل شود. به این ترتیب در روز مراجعه به بیمه برای اخذ مدرک خیال هر دو طرف از حضور طرف دیگر در مرکز تعیین خسارت تا حدودی راحت باشد.

توجه داشته باشید که هر دو طرف باید مدارک یکدیگر را در اختیار داشته باشند. زیرا برخی اوقات پیش می آید که طرفی از تصادف که مقصر نبوده با در اختیار داشتن مدارک مقصر، از او مبلغ اضافی طلب می کند و به نوعی گروکشی صورت می گیرد.

حضور در مرکز تعیین خسارت بیمه

پس از تعیین تکلیف اولیه حادثه توسط پلیس، طرفین دخیل می توانند به صورت توافقی تا حداکثر 5 روز از پس از تصادف به مرکز تعیین خسارت بیمه مورد نظرشان مراجعه کنند. پس از این اقدام، مامور بیمه میزان خسارات وارده به هر یک از خودروها را تشخیص می دهد. بیمه نیز پس از ارائه فاکتور تعمیر، مبلغ هزینه شده را واریز کند.

به طور کلی تصادف و حادثه رانندگی جزو اتفاقات آزار دهنده است. اگر پس از وقوع آن اقدامات گفته شده را انجام ندهید می تواند بیشتر شما را دچار مشکل کند. به همین دلیل بهتر است به توصیه های ما در قالب “بعد از تصادف چکار کنیم” بیشتر توجه کنید. تا هزینه های جانی، مالی و روانی کمتری را متحمل شوید.

شما مخاطبین عزیز می توانید برای خرید بیمه بدنه و یا شخص ثالث به بخش خدمات الکترونیک سایت خودروچی مراجعه کنید و بیمه مورد نظرتان را به صورت کاملاً غیرحضوری خریداری کنید.